Digimarkkinoinnin sanaston ABC

Saavatko digimarkkinoinnin tai -mainonnan käsitteet välillä pääsi pyörälle? Ei hätää, fiilis on monelle tuttu. Kokosimme avuksesi digimarkkinoinnin sanaston.

Tutustu mainonnan ja markkinoinnin keskeisimpiin käsitteisiin:

Näyttökerrat eli impressiot Kertoo, kuinka monta kertaa mainos on näytetty esim. Googlen mainospaikoilla.
Impressioprosentti Kertoo saatujen impressioiden määrän suhteessa kaikkiin impressioihin, jotka olisi voitu saada. Eli kertoo, olisiko voitu saada enemmän impressioita, jos budjettia korotettaisiin.
Klikkausprosentti eli CTR (click-through-rate) Prosenttiosuus, joka kertoo, kuinka monta kertaa mainosta on klikattu suhteessa sen impressioihin.
Klikkauskohtainen hinta eli CPC (cost-per-click) Kertoo, kuinka paljon maksetaan siitä, että mainosta klikataan kerran. Googlessa määräytyy mm. palvelun/tuotteen kilpailutilanteen ja mainoksen laatupisteiden perusteella.
CTA (call-to-action) Toimintakehotus, mainoksessa tai nettisivulla, joka ohjaa asiakasta ostopolulla eteenpäin. Esim. “Lue lisää!” tai “Pyydä tarjous!”
Konversio Kertoo, kuinka moni sivustolla käyneistä toteuttaa toivotun toimenpiteen, esim. klikkaa puhelinnumeroa tai lisää tuotteen ostoskoriin. 
Konversioprosentti Kertoo prosentuaalisesti, kuinka suuri osa mainosta klikanneista käyttäjistä päätyy suorittamaan konversion. 
Liidi Mahdollinen asiakas, joka osoittaa olevansa kiinnostunut yrityksen tuotteesta tai palvelusta ja antaa yhteystietonsa. Mitä enemmän liidejä, sitä enemmän mahdollisuuksia myyjälle.
ROI (return on investment) Sijoitetun pääoman tuottoprosentti kertoo nettotuoton suhteen kokonaiskuluihin. 
ROAS (return on ad spend) eli mainontakulujen tuotto Kertoo, mikä on mainonnan kulujen ja sen tuottaman myynnin suhde prosentteina. Esim. kuinka paljon saadaan euromääräistä myyntiä kolmen euron mainosbudjetilla. 
CPA-tavoite Hintatarjous, jonka avulla Google pyrkii luomaan sivuille sellaista liikennettä, joka todennäköisimmin konvertoi. Asetetaan keskimääräinen hinta, joka ollaan valmiita maksamaan yhdestä konversiosta.
Istunto (sessio) Alkaa, kun käyttäjä avaa sivun ja päättyy, kun sivu ollut epäaktiivisena 30 min +. Voi olla useita per käyttäjä. Esim. Käyttäjä tullut sivulle Google- ja Facebook-mainoksesta -> kaksi istuntoa.
Aktivoivat istunnot Istuntojen määrä, jotka ovat kestäneet yli 10 sekuntia tai on sisältynyt konversiotapahtuma tai vähintään kaksi näkymän näyttökertaa.
Interaktio Tarkoittaa vuorovaikutuksia, jotka on tehty mainoksen kanssa. Esim. klikkaukset teksti- ja shopping-mainoksissa. YouTube-mainoksissa, kun katsottu yli 10 sekuntia (pitkät videot).
Näyttötiheys  Kertoo, kuinka monta kertaa yksi mainos näkyy yhdelle ihmiselle eli keskimääräinen mainosten näkymiskerta per henkilö.
Kattavuus Kertoo, kuinka moni ihminen on nähnyt mainoksen. Yleensä käytössä somessa.

 

Ilmainen mainostilin auditointi

Älä jää arvailemaan, vaan anna Tagomon mainonnan asiantuntijoiden tehdä ilmainen analyysi mainostilisi toimivuudesta puolestasi! Jätä yhteystietosi mainostilin auditointia varten ja opi samalla lisää digimainonnan mahdollisuuksista.

 

Googlen valtuuttamana yhteistyökumppani

Aloitetaanko tuloksekas yhteistyö?

Olemme saavuttaneet partneruuden täyttämällä Googlen tiukat laatuvaatimukset toteuttamissamme Google-kampanjoissa. Tagomon tekemiä mainoksia näytetään Googlen verkostoissa yli 21,5 miljoonaa kertaa kuukaudessa. Huikeaa, eikö? Pelkästään Tammikuussa 2023 ohjasimme mainoksillamme asiakkaidemme sivuille yli 329 000 kävijää.

Ota yhteyttä › Katso kumppanuustietomme

Miksi Tagomo

Miten valita yritykselleen markkinointi­kumppani?

Mistä tietää, miten valita yritykselleen oikea markkinointikumppani? Me kerromme, miksi valita Tagomo.

Lue Miksi Tagomo ›
Asiakkaamme kertovat

Miten Tagomo-yhteistyö toimii?

Mitä kaikkea olemme saaneet aikaan? Tagomo palvelee yrityksiä yli sadalta eri toimialalta. Olemme valmiina hyppäämään mukaan sinunkin matkaasi!

Tutustu referensseihin ›

Hakusana­mainonta

Hakukoneissa näkyvää tekstimainontaa

Lue lisää ›

Google Display

Bannerimainontaa
verkossa

Lue lisää ›

Remarketing

Uudelleenmarkkinointia
kävijöille

Lue lisää ›

Google Shopping

Tehostaa verkkokauppasi mainontaa

Lue lisää ›

Google Discovery

Uusi, monipuolinen
mainosmuoto

Lue lisää ›

YouTube-mainonta

Videomainoksilla
nousuun

Lue lisää ›

Pikayhteydenotto

Jätä yhteystietosi, soitamme sinulle ensi tilassa!

Soita Postia