Valjasta kotisivujesi tekstisisältö rahanarvoiseksi apulaiseksi – nappaa tästä simppelit vinkit tekstin tuottamiseen!
Ei kai niillä nettisivun teksteillä nyt niin väliä ole? Kuka niitä edes lukee? Tämä artikkeli kertoo, miksi tekstisisältö ansaitsee paikkansa valokeilassa.
Verkkosivujen tekstejä voi naputella ihan kuka tahansa. Ainoa vaatimus on kyky kirjoittaa. Täysin totta, mutta on aivan toinen asia kirjoittaa sellaista tekstiä, jota ihmiset haluavat lukea ja kuluttaa.
Perusasioihin palaaminen on yksin digimarkkinoinnin trendeistä 2023. Tähän on syynsä. Tekstisisältöjä tuotetaan nykyisin ilahduttavan paljon, mutta yllättävän usein sisältöjen kivijalka eli ne kuuluisat perusasiat ovat hunningolla.
Miksi tekstisisällöllä on merkitystä?
-
Yrityskuva ja brändi. Tekstisisällöt ovat loistava työkalu, kun haluat vaikuttaa niihin mielikuviin, joita ihmiset yrityksestäsi muodostavat. Miltä yrityksesi kuulostaa ja millaisen fiiliksen haluat välittää lukijalle? Tekstillä voi tehdä paljon. Rakenna yrityksellesi tone of voice eli äänensävy, joka kuulostaa juuri teiltä.
Verkkosivujesi sisältö peilaa yllättävän paljon siihen, mitä yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi ajatellaan. Jos potentiaalisen asiakkaan ensimmäinen kontakti yritykseesi on vierailu nettisivuillasi, kaiken oleellisen olisi syytä olla esillä nätisti tarjoiltuna. Yksi asiakkaamme kiteytti asian ytimen osuvasti: “Jos kotisivujen sisältö on pelkkää roskaa, ei tuotekaan voi olla hyvä”. Ja kuka meistä haluaisi ostaa roskaa?
Sisällöillä voit myös nostaa esiin asiantuntijuuttasi ja yrityksesi kilpailuetuja. Nettisivut ovat tavallaan kuin digitaalinen kirja, jonka sivuille kirjoitetaan vain ne asiat, jotka sinä haluat nostaa esiin. Jokainen kuluttaja etsii itselleen sitä parasta vaihtoehtoa palveluiden ja tuotteiden viidakosta. Sinun tehtäväsi on kertoa, miksi yrityksesi on parempi valinta kuin muut. - Löydettävyys. Sinulla voi olla maailman paras tuote ja palvelut, mutta saavutus on melko turha, jos kukaan ei löydä yritystäsi. Tekstisisältö on yksi keihäänkärjistä, jonka avulla yrityksesi löytyy myös Googlesta.
Google suosii laadukasta ja ajantasaista asiantuntijatekstiä, joka on kohderyhmälleen kirjoitettu. Kaiken keskiössä on human to human eli ihmiseltä ihmiselle – robotille kirjoitettu jäykkä teksti ei ole tämän päivän juttu.
Moniko meistä jaksaa selata hakutulosten sivulle 10? Kun kotisivujesi tekstisisältö on asiantuntevaa hyötysisältöä, nouset Googlen hakutuloksissa orgaanisesti ja tuotteesi sekä palvelusi lipuvat asiakkaidesi luo huomattavasti sujuvammin.
Tärkeää on myös, että asiakas löytää verkkosivuiltasi sen informaation, mitä etsii. Jos tuotteistasi tai palveluistasi ei ole tarjolla riittävästi tietoa tai esimerkiksi yhteystiedot on piilotettu turhan taitavasti, asiakas todennäköisesti turhautuu ja etsii ratkaisun ongelmiinsa toiselta palveluntarjoajalta.
- Houkuttele ja sitouta. Tekstisisältö on toimiva peliväline myös silloin, kun haluat houkutella uusia, potentiaalisia asiakkaita sivuillesi tai sitouttaa nykyisiä. Tarjoa kävijälle hyötyä, vinkkejä, uutta tietoa, ratkaisuja ongelmiin – kaikki nämä toimivat tehokkaina koukkuina myös tekstisisällöksi taiteiltuna.
Kun tuotat sisältöä, josta on vierailijallesi jotakin hyötyä, hän palaa todennäköisemmin sivullesi myös uudestaan hakemaan tietoa, asiantuntijuutta tai mikä onkaan se sinun juttusi, mitä voit lisäarvona asiakkaillesi tarjota.
Viisi vinkkiä tekstin tuottamiseen
- Kirkasta kohderyhmä. Ennen kuin alat miettiä tekstin sisältöä sen syvemmin, mieti, kenelle sitä kirjoitat. On mahdotonta tarjota kaikille kaikkea – teksti pitää kohdistaa oikealle yleisölle. Näin voit tuottaa tekstiä, joka palvelee juuri sinun kohderyhmäsi eli nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidesi tarpeita. Kun puhuttelet kohderyhmääsi oikein, osoitat samalla ymmärtäväsi sitä.
- Ydinviesti. Oli työpöydällä sitten verkkosivun tekstit kokonaisuudessaan tai vaikka yksittäinen asiantuntija-artikkeli, sanoita ensin tuotettavan tekstin ydinviesti. Mikä on se kaikista tärkein pointti, jonka haluat lukijalle välittää? Kun punainen lanka on selvillä, kaiken muun sisällön tehtävä on tukea sitä ja tarjota kerroksia ytimen ympärille.
- Laatu. Kotisivujesi tekstin laatu kertoo omaa tarinaansa koko yrityksesi laadusta. Mieti siis jälleen, millaisen mielikuvan haluat välittää. Ammattimainen tekstisisältö on yksi osoitus siitä, että yrityksesi peruspalikat ovat kunnossa. Kun teksti on kiinnostavaa, johdonmukaista ja kertoo oleellisen, se saa lukijan viihtymään ja motivoi lukemaan lisää. Tavoitteena on, että asiakkaalle jää hyvä fiilis yrityksesi sisältöjen parissa vietetystä ajasta.
- Erottaudu. Kilpailu on kovaa lähes alasta riippumatta, joten kerro asiakkaillesi, mikä tekee juuri sinun yrityksestäsi oman alasi timantin. Teksti on helppo väline nostaa esiin niitä pointteja, jotka tekevät sinun tuotteista ja palveluistasi spesiaalin. Vältä kliseitä ja tyhjiä korulauseita, niitä on netti ja juhlapuheet täynnä. Keskity sen sijaan yrityksesi persoonaan ja luo tekstiä, jolla erotut massasta!
- Paketoi kiinnostavasti. Suurin osa meistä osaa kirjoittaa, mutta kuinka monella on taito paketoida sisällöt selkeäksi, informatiiviseksi, kiinnostavaksi ja yritykseltäsi kuulostavaksi kokonaisuudeksi? Tuotetiedot ja palvelukuvaukset pitää nekin asetella tarjottimelle houkuttelevasti pitkän ja armottoman tylsän tekstimassan sijaan.
Ja vielä yksi vinkki kaupanpäällisenä: luo uutta sisältöä säännöllisesti esimerkiksi asiantuntija-artikkeleina. Sekä Google että asiakkaasi arvostavat ajantasaista ja päivittyvää saittia.
Yrityksesi tavoitteita tukien rakennettu priima tekstisisältö palvelee sekä liiketoimintaasi että asiakkaitasi – olisiko aika panna tämä rakennuspalikka kuntoon?