Kirjoittanut
Hei yrittäjä, älä uppoa kriisin mukana!
Epävarma maailmantilanne talouden näkökulmasta koskettaa takuulla enemmän tai vähemmän jokaista suomalaista yritystä.
Koronapandemiasta Venäjän hyökkäyssotaan ja sähkökriisiin. Hintojen nousu, toimitusaikojen pitkittyminen, ulkomaankaupan väheneminen – yrittäjien paineensietokykyä koetellaan nyt toden teolla!
Et voi yrittäjänä vaikuttaa suoraan ympärilläsi tapahtuviin mullistuksiin mutta siihen voit, miten niihin suhtautua. Osittain voit vaikuttaa myös siihen, miten selvitä kuivin jaloin. Syksyn 2022 pk-yritysbarometrissa avataan muun muassa suhdanneodotuksia, kasvua, investointeja ja kehittymistä – miten suomalaiset yritykset valmistautuvat tulevaan ja mistä lähtökohdista.
Me Tagomolla haluamme auttaa yrityksiä menestymään – muuttaa yrittäjien elämää. Muutos vaatii kuitenkin aina toimenpiteitä. Jokaisella yrityksellä pitäisi olla sekä lyhyemmän että pidemmän aikavälin tavoitteita, joita kohti kulkea. Mitä sinä haluaisit vaikkapa vuoden 2023 aikana tapahtuvan, jotta voisit olla entistä tyytyväisempi? Kenties liikevaihdon tai kannattavuuden kasvua, kansainvälistymistä, rekrytointeja, itsellesi enemmän vapaa-aikaa, reklamaatioiden vähenemistä, bränditunnettuuden lisäämistä tai konkreettisesti vain lisää kauppaa?
Mikäli vastaus ei löydy edeltävästä joukosta – haluaisitko säilyttää yrityksesi tilanteen ennallaan, sellaisenaan kuin se on tänään? Mikäli vastasit kyllä, oletko miettinyt, millaisia toimenpiteitä se vaatii? Erityisesti epävarmassa maailmantilanteessa markkinoinnin voima kasvaa entisestään. Vaikka ostovoima heikkenee, mainontaan resursseja suuntaavat yritykset keräävät markkinoilla liikkuvat eurot omiin taskuihinsa. Pk-yritysbarometrin mukaan 47 % suomalaisista yrityksistä ilmoittaa tärkeimmäksi kehittämistarpeekseen myynnin ja markkinoinnin.
Herkästi ajatellaan, että kun on tiukkaa, niin säästetään markkinoinnista. Ajatusmalli on ainakin omasta mielestäni todella nurinkurinen – miten niitä euroja tehdään, jos yritys päättää piiloutua asiakkailtaan? Pitää toimia nimenomaan päinvastoin!
Korona-aikana kasvokkain tapahtuva vuorovaikutus väheni ja lisäsi painetta yritysten liiketoiminnan digitalisaatioon. Asiakkaat löysivät tiensä perille verkossa, kotisohvillaan istuen. Ne yritykset, jotka nipistivät mainonnasta, rämpivät edelleen elleivät pudonneet pelistä kokonaan jo aiemmin. Ne, jotka rohkeasti sijoittivat eurojaan markkinointiin, nousivat koronasuosta entistäkin vahvempina. Sodan pauhatessa ollaan nyt samankaltaisessa tilanteessa.
Kumpaan joukkoon sinä aiot kuulua?