Julkaistu

17.11.2022

Google Ads -mainostajantodennus – keitä tämä koskee?

Mikäli mainostat, tai aiot joskus mainostaa Google Adsissa, kannattaa oheiseen infopakettiin syventyä huolella. Ennemmin tai myöhemmin löydät itsesi ihmettelemästä alta löytyvän sähköpostin sisältönä saapuvaa ohjeistusta.

“Aloita mainostajan todentaminen tilillä XXX-XXX-XXXX  {tähän päivämäärään} mennessä. Ilmoitimme huhtikuussa 2020, että edellytämme todennusta kaikilta Google Adsia käyttäviltä mainostajilta.”

Yllä oleva sähköposti on saapunut useille Google Adsissa mainontaa tehneille tai tilin omaaville viimeisen kahden vuoden aikana vailla mitään ennakkoilmoitusta. Mutta miksi? (Ja vaikka olisit tähän asti kyseiseltä maililta välttynyt, on se edessäsi kuitenkin jossakin kohtaa, joten jatka lukemista ja varaudu ajoissa.)

Vaivaannuttavan kuuloinen toimenpide, epäselvä termistö sekä mikä ikävintä, jotain mitä markkinointikumppanisi ei valitettavasti voi puolestasi tehdä. Tätä kaikkea on Googlen mainostajantodennus ensisilmäyksellä. 

Miksi tällaista sitten tehdään, eikö Googlelle ole tärkeää, että mainostajalle olisi mahdollisimman helppoa ensinnäkin aloittaa mainostaminen, mutta tämän lisäksi myös pysyä Googlen kanavissa mainostajana? Tämä kaikkihan nimenomaan sotii helppoutta vastaan?

Pähkinänkuoressa

Jokainen tätä artikkelia lukeva on varmasti jossakin muodossa nähnyt mainoksen verkossa, oli se sitten YouTubessa, Ilta-Sanomissa, Facebookissa tai jossain muussa miljoonasta saatavilla olevasta vaihtoehdosta. Mainostaminen itsessään on yksinkertainen konsepti, pala viestintää, jolla on tarkoitus tavoittaa kohderyhmään kuuluva henkilö. Mainoksen on hyvä sisältää yritys, joka haluaa saada mainonnasta jotain tuottoa. 

Mutta mitä jos joku toinen yritys tekee nimelläsi mainoksen, tai vaikkapa tuntematon yksityishenkilö? Toisen tekemä ja kustantama mainos yrityksesi nimellä tuskin on tehty hyvät mielessä. Tämähän siis itse asiassa on mahdollista -  tai oli, kunnes mainostajantodennus tuli osaksi Googlen menetelmiä. Nyt saat varmasti jo hiukan ajatuksesta kiinni, miksi tämä vaivaannuttava prosessi on päätynyt Googlen suunnittelupöydälle vuosia sitten.

Läpinäkyvyys

Ideaalitilanteessa “mainosekosysteemissä” vallitsee läpinäkyvyys sekä mainoksen julkaisijan (Google), käyttäjän (yksityishenkilö) sekä mainostajan (yrityksesi) välillä. Mainoksen näkevä ihminen näkee ja voi luottaa siihen, että tämä pala viestintää on tullut suoraan yritykseltä itseltään. Google tietää, että mainoksen julkaistessaan on sen takana joku virallinen taho, johon voi tarvittaessa olla yhteydessä mikäli mainonnassa rikotaan räikeästi lakeja. Mainostajan hyöty ei ole ihan niin suoraviivainen, mutta toisaalta se kaikki data, mitä mainonnalla saadaan kerättyä (sekä oletettavasti positiivinen liikevaihdollinen kehitys) tuo jo tarpeeksi leveän hymyn huulille.

Itse todennusohjelmasta

Mainostajantodennus-ohjelmassa Google Ads -tiliä käyttävän mainostajan henkilöllisyys sekä yritystoiminta todennetaan samalla kertaa. Todennus sisältää yleensä kolme eri vaihetta, joista ensimmäisestä on yleensä vastuussa yrityksesi markkinointikumppani. 

  1. Tietoja yrityksestä: sisältää peruskysymykset Google Ads -tilistä, kuten kuka maksaa tilin mediamaksut ja kenen palveluja/tuotteita tilillä mainostetaan.
  2. Henkilöllisyyden todentamisen: Google saattaa pyytää todentamaan henkilöllisyyden henkilöllisyysasiakirjalla, kuten passilla tai ajokortilla. 
  3. Yritystoiminnan todentamisen: Google saattaa pyytää todentamaan tiettyjä yritystoimintaan liittyviä tietoja ja lähettämään tietojen tueksi asiakirjoja, kuten kaupparekisteriotteen.

Mitä jos en toimita tarvittavia tietoja määräajassa?

Mikäli kyseinen sähköposti on tosiaan saavuttanut sähköpostilaatikkosi, on sinulle asetettu jo viestissä päivämäärä, johon mennessä mainostajantodennus on aloitettava. Mikäli päivämäärään mennessä ei todennusta ole aloitettu, on sinun mahdotonta jatkaa mainostamista Googlessa, ja tilisi jäädytetään. Voit jatkaa mainostamista, kun todennus on tehty.

Mitä tietoja tarvitsen todennusohjelmaan ja mihin tietojani käytetään?

Organisaatioiden on lähetettävä jokin seuraavista rekisteröintiasiakirjoista mainostajan henkilöllisyyden todentamista varten. Hyväksyttävät asiakirjat:

  • perustamis- tai rekisteröintitodistus,
  • kaupparekisteriote,
  • ALV-rekisteröintitodistus,
  • DUNS-numero.

Yksityishenkilöiden ja valtuutettujen edustajien on osana todennusmenettelyä lähetettävä jonkin Euroopan talousalueen (ETA) maan tai Sveitsin viranomaisten myöntämä kuvallinen henkilöllisyystodistus. Hyväksyttävät asiakirjat:

  • passi,
  • henkilökortti,
  • ajokortti,
  • oleskelulupa.

Me Tagomolla suosittelemme organisaatioiden tunnistamiseen DUNS-numerolla todentautumista. Organisaatiosi DUNS-numeron saat täysin ilmaiseksi osoitteesta https://www.bisnode.fi/duns/. Täytä kenttään yrityksesi nimi tai Y-tunnus, klikkaa Enter ja palvelu tarjoaa sinulle yrityksesi DUNS-numeron vailla sen suurempaa salapoliisityötä. 

Yhteenvetona…

Mainostajantodennus on siis pakollinen toimenpide, joka tulee ennen pitkää koskettamaan kaikkia mainostajia. Todennus alkaa siitä, että Google on sähköpostitse yhteydessä. Vaikka ensimmäinen viesti menisi ohi, huoli pois. Google muistuttaa todennuksesta säännöllisesti ennen määräajan päättymistä, ja tarvittaessa myös määräajan jälkeen.

Todennus on mahdollista aloittaa myös suoraan mainostililtäsi osoitteesta https://ads.google.com. Aloittaessasi todennuksen ohjeistaa Google sinua hyvin yksityiskohtaisesti koko prosessin lävitse.

Jos tarvitset apuja tai lisätietoja mainonnan tukinumeromme palvelee myös mainostajantodennuksiin liittyvissä ongelmissa arkisin klo 9–15.

Ohessa lopuksi vielä muutama linkki, joista voi olla apua:

Jaa artikkeli


Yksi tärkeistä tavoitteistamme on tehdä markkinoinnista ja mainonnasta ymmärrettävää

Me avaamme sinulle digimaailman salat ja tavat markkinoida tuloksekkaasti.

Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää!

Pikayhteydenotto

Jätä yhteystietosi, soitamme sinulle ensi tilassa!

Soita Postia